شهر مقدّس قم

خبر، نقد، تحلیل و عکس‌های اختصاصی

شهر مقدّس قم

خبر، نقد، تحلیل و عکس‌های اختصاصی

قم – حرم مطهر – مزار علامه شهید مرتضی مطهری (ره)

 (پنجشنبه 10/2/1388 ساعت 9:6 صبح)

 

این دو عکس، شب گذشته از مزار شیخ شهید ثانی اشراق، حضرت علامه شهید مرتضی مطهری(ره) گرفته شده است. مزار استاد در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و در مسجد بالاسر واقع است.

 

 مزار شهید مطهری 

 

مزار شهید مطهری

از «یامنبیس» تا اشغال شهر مقدس قم (تکمیلی)

 (یکشنبه 30/1/1388 ساعت 12:15 عصر)

 

در یادداشت قبل [لینک] نوزده عکس را دیدید. شاید منتظر هستید تا معنی «یامن‌بیس» را بدانید. یادم می‌آید در سال‌های نخست دفاع مقدس، در اطراف گذرخان، چرخ‌های تافی میوه فروشی بودند. اغلب با ملیت عراقی و برای اینکه فارسی را خوب نمی‌دانستند سعی می‌کردند قیمت‌ها را رند کنند. جمله‌ای که زیاد از زبان این فروشندگان می‌شنیدیم، همین بود:«یامن‌بیس، یامن‌بیس»؛ یعنی یک من بیست تومان. یادم می‌آید که این جمله در میان نیروهای رزمنده با لهجه‌ی غلیظ عربی و به عنوان شوخی نقل قول می‌شد. جملات دیگری هم بود، با لهجه‌ی عربی بخوانید:«سه کِی لو سی، سه کِی لو سی (یعنی سه کیلو سی تومان)؛ یالّا خیار یالّا خیار (اعلان یک خیار فروش) و ...». آن روزها این اعلان‌ها در میان شوخی‌های بچه رزمنده‌ها شنیده می‌شد.

زمان گذشت و رفته رفته این مهمانان کشور و شهر مقدس قم، پیش‌رفت کردند و صاحب مغازه و زمین و ... شدند. اکنون بازار گذر خان را به کلی در اختیار گرفته‌اند. خانه‌های کلنگی ارزان قیمتی را هم به وفور خریده و در اختیار دارند. خوب اشکال کار در کجاست؟

اکنون زمانی است که زائران از کشورهای مختلف و به ویژه کشور دوست و برادر همسایه «عراق»، به ایران و به قم می‌آیند و این یعنی فرصت توریسم. اما صنعت توریسم در اختیار مردم قم نیست. شلوغی و کثیفی و ازدحامش را قمی‌ها تحمل می‌کنند، اما سود عمده‌اش به جیب فروشندگان و تجاری از کشور عراق می‌رسد. کافی است گشتی در اطراف حرم مطهر بزنید. هر چه را زوّار محترم نیاز دارند از هم‌وطنان خود می‌خرند. به جای اسکان در هتل و مکان‌های رسمی اقامتی، اغلب در همین خانه‌های کلنگی با مالکیت هم‌وطنان خود ساکن می‌شوند. برای قمی‌ها چه می‌ماند؟ آش نخورده و دهان سوخته!

شما وقتی در اطراف و داخل بازار گذر خان قدم می‌زنید، مشاهده می‌کنید که گذر خان توسط هم‌وطنان(!) عراقی قرق شده است، مغازه‌هایی را می‌بینید که تابلوشان عربی است، فروشندگانش عراقی هستند و مشتریانشان را عرب‌ها تشکیل می‌دهند. بنده با این عقل ناقص خودم گمان می‌کنم این رویه برای قم تهدید محسوب می‌شود. شما با عقل ناقص خود چه فکر می‌کنید؟

از «یامنبیس» تا اشغال شهر مقدس قم (بخش نخست)

 (جمعه 28/1/1388 ساعت 5:42 صبح)  

 

یادداشتی را که برای این تیتر و این نوزده عکس در نظر دارم بعداً خواهم نگاشت. آن قدر بگویم که تصاویر از بازار گذرخان - روبه‌روی حرم مطهر حضرت معصومه (س) - و خیابان انقلاب (چهارمردان) گرفته شده است. آیا معنی «یامن‌بیس» و مقصود این عکس‌ها را خواهید دانست؟! 

 

 اگر عکس‌ها قابل مشاهده نیستند به دلیل اشکال در سرور سایت آپلود شده است. لطفاً در زمان دیگری مراجعه فرمایید. 

 

 قم - بازار گذر خان

ادامه مطلب ...

وبلاگ قم آغاز به کار کرد

 (جمعه 28/1/1388 ساعت 5:42 صبح)

به نام خدا، به یاد خدا و برای خدا.

یکم. پیش از هر سخن از کسی که این وبلاگ را ثبت کرد و سپس به امیر عباس سپرد تشکر می‌کنم.

دوم. زمان زیادی از برخی بگو مگوها بین امیر عباس و دیگرانی از جنس پارسی بلاگ گذشته است. همان گونه که یک روز و در یک دیدار اتفاقی به یکی از مسئولین دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی گفتم، با انجام یک مورد اصلاح در امور پارسی بلاگ، عهد شرعی بنده با خودم مبنی بر ننوشتن در پارسی بلاگ از میان رفته است.

سوم. اگر احتمال پرس و جوی دوستان در میان نبود، ذکر این توضیحات ضرورتی نداشت؛ چرا که دیگر نوشتن و ننوشتن در پارسی بلاگ و سیاست‌های یک سرویس وبلاگ‌نویسی مسئله‌ی روز وبلاگ نویسان نیست. ضمن اینکه دیگر کمتر کسی از یک سرویس وبلاگ نویسی انتظار شق القمر در امور ارزشی و الهی دارد.

چهارم. اگر در دیگر سرویس‌های مطرح وبلاگ نویسی، نشانی Qom اشغال نشده بود، هنوز هم امیر عباس را اینجا نمی‌دیدید.

پنجم. در هر صورت این وبلاگ آزمایشی است.